2013. június 14., péntek

Az indíttatás

Mindig is csodáltam azokat az embereket, akik olyan eszközökkel képesek ember feletti teljesítményekre amilyenekkel első ránézésre nemigen lehetne...

Ilyenek voltak a korai polinézek, akik tákolt kenuikkal szigetekről szigetekre szelték át az óceánt , benépesítve Polinéziát és Mikronéziát. Na nem mintha ezekre a babérokra szeretnék én is törni, de eljátszottam a gondolattal, mi lenne ha saját készítésű kenumból egy kis átalakítással (természetesen reverzibilis módon) készítenék egy hasonló vitorlást, amilyennel ezek az óceániaiak befogták a szelet.

Egy alkalommal a Dunán eveztünk és négyen ültünk a kenuban. Az erős hajóforgalom miatt rendszeresen rá kellett fordulnunk motoros hajók által keltett hullámokra, nehogy beboruljunk az amúgy is instabil kenunkkal. Erre is megoldást nyújtana egy un. outrigger azaz oldalkitámasztó. Így sokkal stabilabbá válna a jármű és mi is jobban éreznénk magunkat ilyen szituációkban.

Szóval ez utóbbi kalandunk azt sugallta, hogy nem is olyan rossz ötlet ez a kis átalakítás. Így ha minden jól megy és lesz lehetőségem, no meg időm rá, akkor  nekiállok a kísérleti projektnek :-)

Most egyelőre az új vitorlásunk van a fókuszban, amit igazán még be se hajóztunk és van még egy két dolog amit finomítani kell rajta. Azért a tervezgetés zajlik a háttérben és lassan összeáll a végleges koncepció.
Kedvcsinálónak felteszek néhány képet miről is lesz itt szó tulajdonképpen:

Ez egy klasszikus proa, amit a polinézek használtak:

Érdekes vitorlázattal rendelkezik és a fordulást is másképp végzik vele mint a klasszikus vitorlásokkal. Itt irányváltáskor tulajdonképpen felcserélődik a hajó orra a farával. A vitorlázat kezelése is többféle módon történhet. Több videót is néztem már erről a típusról, de nekem a kötélzet és annak kezelése is elég bonyolultnak tűnt.  Nagyon gyors és kecses jószág

Ez már egy kicsit más, mármint az irányítást tekintve:
Itt a vitorlázat már jobban hasonlít a hagyományoshoz. Irányváltáskor nincs felcserélődés, hanem csak csapásváltás. Ez a típusú vitorlát talán még én is könnyebben kezelném. Ilyesmit gondoltam megalkotni a kenura. Egyszerűbb a rigg építése és nem bonyolult a kötélzet.


Nagyjából valami hasonló oldalkitámasztást tervezek. Ez egy stabilabb verzió és bármely evezős átalakítható ilyenné:

A többi már csak idő és kedv kérdése, de előbb utóbb úgy is nekiállok :-)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése